Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

donderdag 18 december 2008

Reli-spam

De strijd tegen urban legends als die rond ‘Hotel California’ (zie gisteren) zou vermakelijk zijn, als die niet tegelijkertijd zo onthutsend en bedroevend was. En de strijd is hardnekkig. Het heilige vuur is er soms even uit, je hoopt dat het allemaal eindelijk voorbij is, en helaas blijkt het toch als een veenbrand op eens weer de kop op te steken.
Zo ook het verzet tegen de plannen die in de Verenigde Staten zouden bestaan om een erotische homofilm over Jezus en zijn discipelen te maken. Mijn dochter kreeg ooit een kettingmailtje doorgestuurd met daarin de oproep actie tegen de film te ondernemen. Er boven was door iemand gezet: ‘Wie niet meewerkt, is geen goed christen.’

Toen ik het mailtje zag, kwam de inhoud mij verdacht bekend voor. Opeens wist ik het weer. Toen ik nog een jong journalistje was, midden jaren tachtig, had ik een vrijwel gelijkluidende oproep in handen gekregen. Je moest de protestbrief doorgeven, maar eerst overschrijven en die dan sturen naar officier van justitie Scott in Springfield.
Gretig als ik was, zorgde ik dat ik het kantoor van Scott aan de lijn kreeg. De man bleek al jaren dood. Een staflid op het kantoor wist precies waarover ik belde. ,,Wij krijgen die brieven al jaren, met name rond kerst en Pasen komen er duizenden. Ja, er zijn wel zulke filmplannen geweest, maar die zijn al lang geleden in een vroeg stadium opgegeven.’’

En, nog eens jaren later, daar was die protestbrief weer, maar dan in elektronische uitvoering. Je moest de kettingmail terugsturen naar een mailadres in Zuid-Afrika. Ik ging weer neuzen en kreeg contact met de eigenaar van dat mailadres. Nee, hij was de actie niet begonnen. Had de mail eens gekregen en doorgestuurd.
,,Heel stom, vind ik nu’’, schreef hij. Want hij werd al jaren op dat adres met onregelmatige tussenpozen bestookt door mensen die op de een of andere manier dat mailtje weer hadden gekregen en zo het vuurtje maar gaande bleven houden. ,,Je moest eens weten hoeveel mailtjes ik van over heel de wereld binnenkrijg. Soms een paar honderd per dag.’’

Ook deze kettingbriefactie hoort volgens Snopes.com, die urban legends registreert, tot de klassiekers. In de mailversie ging het over de film ‘Corpus Christi’, waarvan al een toneelversie zou bestaan. Dat laatste klopte, maar dat van die filmplannen niet. Wie zou dan toch als eerste zulke reli-spam, want iets anders is het niet, op grond van een oude brief beginnen?