Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

woensdag 17 december 2008

Hotel California

Het was me even ontgaan, maar iemand meldde mij naar aanleiding van mijn blog van gisteren dat van het EO-programma Korenslag al weer de tweede editie aan de gang is. Mooi, leuk programma, aardige formule. Maar hopelijk blijft het genante gedoe om een omstreden nummer dit seizoen uit.
Ik weet niet wie de EO allemaal heeft rondlopen, maar de omroep slaat regelmatig de plank mis bij de muziekkeuze in programma’s - bijvoorbeeld. Zo ging tijdens de veel te populistische Nationale Bijbeltest, ik meen vorig jaar, een vraag over de levensvisie die Jezus verkondigde. Daarbij klonk ‘Always look at the bright side of life’.

Misschien zijn ze bij de EO te wereldgelijkvormig, of juist niet wereldgelijkvormig genoeg, maar ze hadden toch moeten weten dat deze song uit de film ‘Monty Python’s Life of Brian’ komt, en juist klinkt tijdens een parodie op de kruisigingscène van Jezus. Dat dit lied een ongelukkige keus was, is zwak uitgedrukt.
Minder erg, maar ook niet slim, was de keuze vorig jaar tijdens Korenslag om het refrein van ‘Hotel California’ van the Eagles te laten zingen. De EO had moeten weten dat in de achterban nogal wat moeiten met dit lied bestaat. En ja hoor, er kwamen een stel ingezonden brieven in het EO-blad ‘Visie’, gevolgd door excuses van de EO-directie.

Wat mij nog meer stoorde dan de misser van de EO is het feit dat er nog altijd christenen zijn die werkelijk ieder broodjeaapverhaal, ook wel ‘urban legend’, geloven als de duivel er maar een rol in heeft. Ik heb daar al diverse beschamende voorbeelden van gezien, en de complottheorieën over ‘Hotel California’ zijn gewoonweg idioot.
‘Hotel California’ zou een satanische uitspanning zijn, The Eagles hadden een loflied op de satanskerk gemaakt en een van de grote knapen van die club zou ergens stiekem op de hoes staan. Zulke dingen. In ‘Visie’ werden opmerkingen gemaakt als, ik citeer uit mijn hoofd: ieder die een paar regels hoort, weet direct dat dit satanisch is. Nou ja!

Alle aantijgingen tegen the Eagles op dit punt zijn te ontzenuwen, ze zijn ook door hen vaak bestreden, maar daarvan willen de in heilige verontwaardiging ontstoken kruisvaarders niets horen. Natuurlijk, is dan de redenatie, hebben ze allerlei uitvluchten. Zie je hoe sluw de duivel en zijn trawanten te werk gaan? Laten wij bidden.